Вимоги до ефективності вуличного освітлення
Щоб розуміти ситуацію з використанням розумного вуличного освітлення, як його ефективно використовувати та впроваджувати зміни, потрібно розуміти учасні тенденції зовнішнього освітлення, вимоги до рівня освітленості різних ділянок, способи автоматизації та підвищення ефективності освітлення.
Вуличне освітлення є невіддільною частиною інженерно-транспортної інфраструктури будь-якого населеного пункту нашої країни, попри тип місцевості, чи то сільська місцевість, чималеньке місто або мегаполіс, вони мають систему зовнішнього освітлення вулиць і доріг.
Правильно спроєктована, система вуличного освітлення призначена створити об’єктивні передумови для сприятливої життєдіяльності мешканців та забезпечити комфортні, а головне безпечні умови для всіх, без винятку, учасників дорожнього руху в темний час доби.
Функція безпеки має перевагу навіть над комфортом, адже згідно зі статистичними даними, якісне зовнішнє освітлення автомагістралей зменшує кількість дорожньо-транспортних пригод більш ніж на 30%, а автомобільних доріг в межах міста – на 45%.
Також слід зазначити, що якісно спроєктоване і змонтоване зовнішнє освітлення міських територій сприяє зниженню рівня злочинності як в окремо взятому населеному пункті, так і в усій країні в цілому. Найчастіше, злочинні дії активні в темних або в слабо освітлених місцях.
Тому виходить, щодо питання проєктування освітлення автомобільних доріг і пішохідних зон слід підходити відповідально, враховуючи всі діючі норми та стандарти ДБН.
Нормативні вимоги до освітлення вулиць та пішохідних переходів
Освітлення внутрішніх приміщень будівель, а також зовнішнє освітлення міст, селищ і сільських населених пунктів, вулиць і доріг, пішохідних переходів та інших подібних територій з 1 березня 2019 року регулюється ДБН В.2.5-28:2018 «Природне і штучне освітлення». У цій редакції державних будівельних норм, серед іншого, унормована можливість використання led-світильників для освітлення вулиць і будівель, а економічність визнана критерієм оптимізації проєктного рішення.
Освітлення для вулиць, доріг і площ з регулярним транспортним рухом у містах проєктується, з огляду на норми середньої яскравості дорожніх покриттів. Рівень яскравості покриття вимірюється в канделах на квадратний метр (кд/м2). Кандела (від лат. Candela – свічка) – одиниця сили світла в Міжнародній системі одиниць (СІ). Нормативні показники для міських вулиць і доріг з асфальтобетонним покриттям наведені в таблиці нижче.
Категорія об’єкта за освітленням | Вулиці, дороги і площі | Підклас об’єкта | Найбільша інтенсивність руху транспорту в обох напрямках, фіз. од/год | Середня яскравість покриття, кд/м2 |
---|---|---|---|---|
А | Магістральні дороги, магістральні вулиці загальноміського значення | А1 | Більше 5000 | 2,0 |
А2 | Від 3000 до 5000 | 1,5 | ||
А3 | Від 1000 до 3000 | 1,2 | ||
А4 | Від 500 до 1000 | 0,8 | ||
А5 | Менше 500 | 0,6 | ||
Б | Магістральні вулиці районного значення | Б1 | Більше 2000 | 1,0 |
Б2 | Від 1000 до 2000 | 0,8 | ||
Б3 | Від 500 до 1000 | 0,6 | ||
Б4 | Менше 500 | 0,4 | ||
В | Вулиці і дороги місцевого значення |
В1 | 500 і більше | 0,4 |
В2 | Менше 500 | 0,3 |
Рівень освітленості вимірюється в люксах (лк). При цьому, відповідно до норм, середня горизонтальна освітленість проїжджої частини міських вулиць, доріг і площ категорії Б становить 6 лк, а для вулиць і доріг категорії В – 4-2 лк.
Пішохідний перехід – зона підвищеної важливості, тому для його освітлення недостатньо просто повісити вуличний ліхтар на стовп, необхідно переконатися, що рівень освітленості чітко відповідає вимогам до освітлення переходів. Величини середньої освітленості для підземних і наземних пішохідних переходів вказані в таблиці нижче.
Об’єкт | Середня горизонтальна освітленість, лк |
---|---|
Наземні пішохідні переходи в комерційних і промислових зонах | 30 |
Наземні пішохідні переходи в житлових зонах | 20 |
Підземні пішохідні тунелі | 75 |
Сходи підземних пішохідних тунелів увечері й вночі | 20 |
Закриті пішохідні мостові переходи із прозорими стінами й стелею, увечері й вночі | 75 |
Сходові марші й оглядові майданчики закритих пішохідних мостових переходів з прозорими стінами і стелею | 50 |
Енергоефективність сучасних вуличних світильників
Крім відповідності вимогам стандартів, обладнання й матеріали, що використовуються в освітлювальних установках, мають бути надійними, захищеними від впливів навколишнього середовища й при цьому економічними.
Основні вимоги до обладнання Street Lighting та вуличних світильників полягає у вимогах до матеріалів, з яких вони створені, та матеріалів, що використовуються в освітлювальних установках. Перш за все – вони мають бути надійними та захищеними від агресивного впливу навколишнього середовища. Друга найважливіша складова – економічність та енергоефективність.
Рівень енергоефективності світильника – це відношення випромінюваного світла до споживаної потужності. Одиницею виміру світлового потоку, що виходить від джерела світла в міжнародній системі СІ є Люмен (Лм). Таким чином, енергоефективність показує кількість світла, що виробляється світильником на 1 ват спожитої потужності, та вимірюється в лм/Вт. Чим цей показник більше, тим більш ефективним, а отже й економічним, є освітлювальний прилад.
Сучасні консольні світильники Jooby Avenue, вуличні підвісні світильники та прожектори відрізняються рівнем енергоефективності, який досяг високої степені енергоефективності. Якщо десять років тому показник ефективності в 70-80 лм/Вт вважався вагомим результатом для вуличного світильника, то сучасні моделі можуть мати світловіддачу більше 150 лм/Вт.
Важливішою вимогою до світильників є надійність. Вуличні світильники завжди працюють в складних умовах навколишнього середовища, тому вони повинні мати захист від ударів блискавки, витримувати спеку й холод, дощ, пориви вітру та стрибки напруги в мережі. Слід зазначити, що всі світильники Jooby Avenue мають рівень захисту IP66.
Цього року виробнича компанія TeleTec та бренд Jooby презентували нову модель вуличного світильника Jooby Luna, яка спеціально розроблена як для освітлення міських доріг, парків, житлових кварталів, так і для трас, магістралей та територій великих підприємств.
Автоматизація вуличного освітлення
Глобальна енергетична криза й зростання цін на енергоносії змушує міську владу шукати ефективні інструменти енергоощадження та скорочення витрат. Тому сучасні мегаполіси активно впроваджують розумні системи керування вуличним освітленням, що дозволяють дистанційно керувати роботою світильників, автоматично змінювати їхню яскравість залежно від рівня природного освітлення, контролювати коректність роботи обладнання та збирати дані щодо енергоспоживання освітлювальних приладів.
Кожен світильник Jooby Avenue може легко перетворитись на розумний світильник. Завдяки унікальній конструкції світильник Jooby Avenue легко модернізується до інтелектуального навіть після монтажу, замінивши носовий обтічник пристроєм керування Avenue Smart Cover. При потребі, надалі з розвитком технологій, цей пристрій можливо заміняти пристрої керування новими.
Розумний світильник Jooby Avenue набуває таких функцій:
- Радіоінтерфейс LoRa
- Установчий інтерфейс Wi-Fi
- Вбудований вимірювач споживаної потужності
- Датчик освітлення (опція)
- Інфрачервоний або радарний датчик руху (опція)
- До 7 діб збереження налаштувань реального часу при втраті живлення
- Приймач GPS (опція)
Один вуличний світильник з датчиком руху вже здатен забезпечити деяку економію енергоресурсів, у той час, як повноцінна система керування освітленням дозволяє вуличному освітленню адаптуватися до мінливих умов середовища, забезпечує безпеку руху транспорту, підвищує комфорт мешканців і скорочує споживання енергії завдяки введенню сценаріїв керування яскравості, прив’язки до датчиків освітленості та руху, а також зниження експлуатаційних витрат.
Безпека вуличних пішоходів та водіїв
Якісне вуличне освітлення є одним з найбільш ефективних методів підвищення безпеки транспортного руху в нічний час. Світлові акценти на пішохідних переходах, перехрестях і мостах істотно знижують аварійну небезпеку ділянки дороги. Рівномірне освітлення проїжджої частини якісними світильниками без мерехтіння та пульсацій знижує ймовірність виникнення стробоскопічного ефекту, що підвищує безпеку всіх учасників дорожнього руху. Використання вуличних світильників, що мають низьке значення коефіцієнта засліплення – UGR, істотно знижує навантаження на зір і стомлюваність водіїв транспорту.
Використання якісного обладнання та експертного проєктування дозволяє створити сучасну автоматизовану систему вуличного освітлення. Адже вуличне освітлення це не просто заміна світильників зі старих на нові. Це перш за все складний проєкт, який враховує велику кількість важливих чинників, які впливають на економічність, ефективність та якість освітлення, а також терміни експлуатації обладнання. Дізнатись більше про те, як створити проєкт ви можете у фахівців нашої компанії, звернувшись за контактними телефонами.